14 mars 2007

på tal om glädjeämnen och svackor i vardagen

idag hittade jag ett brev i brevlådan. jag har blivit en av 6000 slumpmässigt utvalda personer att fylla i en enkät om syskon.
vanliga människor slänger nog mest sådant i brevlådan - men alla ni som läst min lista om quirks förstår så klart att det är dagens glädjeämne. nu har jag hela sex sidor jag får kryssa alternativ på! det kan låta lite knäppt, men tänk på barn och pysselböcker. ungefär så.

mindre kul är det till exempel när man har redovisning på ett dysfunktionellt grupparbete på universitetet. de två i gruppen med specialkunskaper inom området vi skrivit om sjukskriver sig, gruppmedlem nummer tre har social fobi - och jag som inte gillar att prata så där värst mycket framför okänt folk, och inte känner till så där värt mycket om området, typ får ta det själv.
inte heller är det så kul när det dysfunktionella grupparbetet får helkomplettering med undantag på den delen som jag har skrivit, som får bra betyg. men eftersom det är ett grupparbete, och min grupp inte skött sina delar, så har jag en jävla massa kompletteringar framför mig. och absolut ingen tid i världen kan tilläggas. eller energi.

jag vet inte om det är pinsamt eller komiskt heller, att jag råkar tillrättavisa våra två föreläsare inför hela klassen.
när de i vanlig ordning inte lyssnar på de som redovisar, utan sitter och tisslar och tasslar sinsemellan om saker som bara föreläsare vet, råkar jag tydligen pausa hela redovisningen, titta på dem och säga lite för högt "lyssnar de där två överhuvudtaget?". Varefter de tystnar och förvånat sätter sig upp och håller tyst och lyssnar.
Det var lite pinsamt eftersom alla andra brukar låtsas om som att föreläsarna inte stör, och eftersom jag är den som helst inte säger någonting alls i klassrummet. Och eftersom jag satt där i trasiga jeans och keps inomhus och tillrättavisade två i övre medelålder, kostymklädda universitetslektorer framför 40 andra personer.
det var just inte meninger, det mest bara hände och jag blev lika snopen själv.

det var åxå lite komiskt av just samma anledning.

2 Comments:

Blogger ze7en said...

bra gjort tess! såna som du kan förändra världen, make it better liksom :)

9:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Att utan att direkt reflektera göra precis helt rätt är imponerande.. Bra jobbat tycker jag med!

1:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Gaybloggar.se